100-doblet Redd Barnas netttrafikk

Barnas valgreportere – og youtubere: Daniel (13) og Simen (15) Andersen fra Stathelle, Bak fra venstre Ingebrigt Furnes Bøe (14) Luqman Wadood (15) fra Stavanger, Johanne Sofie Nilsen (16) fra Bodø, Eline Simonsen Lehland (14) fra Grimstad programleder Stian Barsnes Simonsen i midten.

Redd Barnas satsing ”Barnas Valg” hundredobler organisasjonens netttrafikk.

Fra drøyt 1000 visninger om dagen har nå Redd Barna i valguken 145 000 visninger.  Så langt har over 20 000  barn mellom 5. og 10. klasse avlagt stemme, og målet er å få så mange som mulig til å stemme innen torsdag 7.september  klokken 18.00.  Barnas valgresultat legges frem fredag denne uken.

Barnas Valg er utviklet og produsert av Nordic Screens for Redd Barna, med hensikt å øke barns forståelse av samfunnet og delaktighet i demokratiet.  Unge youtubere fra hver landsdel er valgreportere og spør og graver.

På nettsiden ligger også 10 episoder av talkshowet ”Barnas Valgshow” hvor alle partilederne med Storting- og Regjeringsmakt er gjester og forklarer hva deres partier står for på en måte barn forstår.

Programmet er ledet av programleder Stian Barsnes-Simonsen som også har utviklet prosjektet for Redd Barna på vegne av Nordic Screens.

– Det er flott at lærere og foreldre får barna inn for å bruke sidene.  Kjernen i prosjektet er å vise at politikk kan være både gøy og spennende i tillegg til at det er viktig, sier Barsnes-Simonsen.   Barna kan stemme på Redd Barnas nettsider frem til torsdag.

Tre valg-produksjoner for unge

Nordic Screens har hele tre produksjoner i høst som tar for seg de unges relasjon og delaktighet i samfunnet.

”Office X” som leter etter hva som er de beste valgene for det Norge samfunnet fremover, et initiativ fra Civita og finansiert av arbeidsgiverorganisasjonene.  ”Ta Valget” som få første- og andregangsvelgere til å bruke stemmeretten (Valgdirektoratet) og ”Barnas Valg” som skal styrke barns posisjon i demokratiet.

– Det er ingen tvil om at samfunnsansvar er på full fart inn i influencer marketing.  Til nå har kanskje youtube-landskapet vært kjent for underholdning, og en del tull og fjas.  Men unge vil gjerne være med på viktige ting, og det er viktig å la dem få lov til det, sier daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens.

På statsbudsjettet.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet støtter Redd Barnas prosjekt, og Stortinget har bedt den kommende regjeringen om å prioritere ”Barnas Valg” videre.  Om prosjektet får fast post i Statsbudsjettet, kan det være kommet for å bli.

–       Har du stemt politisk siden du var 9 år, skal det mye til for at du slutter med det når du blir myndig. Vi tror også på påstanden ”stemmer barnet, ditt stemmer du”, sier Barsnes-Simonsen.

Barnas Valg er ikke et stunt. Det er et prosjekt som har som formål å løfte barns delaktighet i samfunnet.  Han tror det på sikt vil slå positivt ut i valgdeltagelse også.

Kan påvirke Stortingsvalget.

Mange påpeker at de er mer usikker enn vanlig på hva de skal stemme i årets Stortingsvalg. Barsnes-Simonsen tror mange kan la seg påvirke av resultatet av Barnas Valg.

–       Ja, det tror jeg faktisk. Barn er kloke og barna som stemmer i Barnas Valg har faktisk satt seg inn i politikken til de forskjellige partiene. Jeg tror helt klart tvilere, og ”vippevelgere” kan la resultatet i Barnas Valg påvirke sin endelige avgjørelse.

Men det viktigste er å skape en positivitet rundt politikk og medvirkning hos barn. Det er viktig for samfunnet vårt fremover.

Barn kan oppleve politikk som voksent, uforståelig, og til og med skremmende. Ute i verden har vi politikere som Trump og Putin. Men også her hjemme forbinder mange barn politikk med voksne man ikke kan stole på. Voksne som snakker ned andre, krangler, svarer på andre spørsmål enn de blir stilt, og glemmer hva de høyt har stått og lovet tidligere.  I Barnas Valg håper jeg vi har lykkes I Barnas Valg håper jeg vi har lykkes med å gjøre politikk til noe positivt og gøy!