Giving Tuesday

Youtube-Norge gir tilbake.

Norske YouTubere retter fokuset mot veldedighet med Giving Tuesday.

Bakgrunn

Etterfulgt av «Black Friday» og «Cyber Monday» er «Giving Tuesday» tirsdagen etter Thanksgiving hvor fokuset på å gi er det som gjelder. I Norge er det ingen som har tatt ordentlig tak i navnet og ideen før Norges Innsamlingsråd gjorde det. Sammen med Puzzel og Nordic Screens kom ideen om å bruke YouTubere til å løfte frem forskjellige organisasjoner og oppfordre seere til å gi til saken de brant for.

Løsning

Nordic Screens engasjerte 63 YouTubere til å velge mellom 11 organisasjoner, blant annet Kreftforeningen, Mental Helse, Regnskogfondet og Sykehusklovnene. YouTuberne fikk møte organisasjonene og bli kjent med budskapet før de selv lagde videoer de publiserte på egen YouTube-kanal.

Resultater

28. november 2017 ble Giving Tuesday gjennomført for første gang i Norge. Gjennom hele november publiserte 63 youtubere 85 videoer og 250 postinger om de 11 organisasjonene. På selve Giving Tuesday ble aksjonen oppsummert og feiret gjennom en fire timers livesending fra DNB i Bjørvika. Programledere var Kim Køste, Romy Felicia Østrøm, Ramon Andresen og Nellie Krokstad. Videoene fra aksjonen har blitt sett 865 000 ganger på YouTube og skapt over 60 presseoppslag. Over 60 prosent av seingen på videoene var i gruppene 13-17 år og 18-24 år.

865 000

visninger

60+

presseoppslag

Drømmekampen

33 barn mot to eliteseriespillere

Les mer
Case image 1643