Ta valget

Hvordan kurere unges stemmeangst?

De yngste velgerne var de dårligste til å stemme ved Stortingsvalget i 2013. På oppdrag fra Valgdirektoratet fikk våre YouTubere ungdommen engasjert i valget.

Kunde: Valgdirektoratet

Bakgrunn

Målet med kampanjen var å engasjere første- og andregangsvelgere og innvandrerungdom til å bruke stemmeretten ved Stortingsvalget 2017. Ved Stortingsvalget i 2013 var det 64,5 prosent av de mellom 18 og 25 som brukte stemmeretten. I følge de unge selv lot de være å stemme fordi de var opptatt med andre ting og ikke var interessert. Med våre YouTubere hadde vi en unik mulighet til å nå ut til en gruppe som ikke ser på TV og leser aviser, og minne dem på at det finnes et valg, gi dem verktøyene de trenger for å vite hva de skal stemme, og ikke minst, bruke stemmeretten. Vi engasjerte 35 YouTubere og lot de produsere det innholdet de ønsket. I tillegg utviklet vi egne serier og konsepter som YouTuberne fikk være med på.

Løsning

I fem uker opp mot Stortingsvalget 2017 produserte 35 YouTubere videoer for å oppfordre første- og andregangsvelgere til å bruke stemmeretten. Unge artister lagde musikkvideoer om temaer de brant for, Piateed lagde humorsketsjer, og flere YouTubere lagde vlogger hvor de tok med seeren på forhåndsstemming. I tillegg reiste vi til Moskenes, kommunen i Norge hvor folk var dårligst til å stemme i 2013.

Vi produserte en serie kalt “Draw my partiprogram” hvor YouTubere besøkte alle partilederne og fikk dem til å tegne de viktigste kjernesakene deres. Vi arrangerte også en debatt med ungdomspolitikere på Aker Brygge hvor den som var mest utydelig havnet i vannet. Debatten ble sendt live på YouTube og på VGTV.

Resultater

Til sammen ble det produsert 48 videoer i kampanjen. Dette resulterte i 1,85 millioner organiske visninger og i overkant av 5,5 år med seing. Kampanjen traff sterkest i målgruppen 18-24. Kampanjen fikk mye oppmerksomhet i mediene. Blant annet gjorde Lørdagsrevyen et ukesportrett av Maria Stavang (Piateed) og Dagens Næringsliv var med da Victor Sotberg (Weird Norwegian), Arman Surizehi (The Arman Show), Tina Mondelia Sandboe og Kristine Bremnes prøvde å få folk til å ta valget før de tok trikken.

Valgdeltakelsen blant førstegangsvelgere økte med 2,3 prosent fra Stortingsvalget i 2013.

Se nettsiden for kampanjen her.

1 850 000

visninger

2,3%

økning i deltakelse

Barnas valg

62 000 barn til urnene i stor demokrati-satsing

Les mer
Case image 1739