Dansk-norsk samarbeid om YouTube-nettverk

Multikanalnettverkene MAZE (Danmark) og Nordic Screens (Norge) skal i tiden fremover samarbeide om trafikk, innhold, teknikk og salg. Samtidig går Nordic Screens inn på eiersiden i det danske YouTube-nettverket med en eierandel på 25 prosent.

Skjermbilde 2015-03-23 kl. 16.33.39

– Vi har fått til en spennende og svært god løsning for den videre utvikling av MAZE, sier direktør Line Winther Skyum Funch i MAZE.

Produksjonsselskapene Bacon (Film, reklame, hybridproduksjoner) og Bermuda Production (TV) går også inn i MAZE med hver sin andel på 25 prosent og forankrer dermed selskapet inn i TV- og filmmiljøet.

Både MAZE og Nordic Screens ble etablert høsten 2014 som de første lokale multikanalnettverkene (MCNs) i hvert sitt land. Begge selskaper har på kort tid gjort en lang rekke avtaler med YouTube-stjerner om å representere deres trafikk overfor sponsorer og reklamekjøpere.

– Det er jo ingen grenser på internett. Trafikken går globalt og samarbeid mellom youtubere skjer over landegrensene hele tiden. Vi tror på en dansk-norsk allianse, og at det vil være bra for våre youtubere, for vår talent- og innholdsutvikling og også for salgsarbeidet. Det er helt naturlig at vi som nettverk tenker internasjonalt, sier daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens.

Han understreker at både MAZE og Nordic Screens er selvstendige enheter som er og skal være lokalt forankret. MAZE har nå 31 kanaler med 480 000 abonnenter, og Nordic Screens har 200 kanaler med 1,1 millioner abonnenter.