Humor og «gaming» i ny NRK-satsing

Ungdom på sosiale medier står i fokus for ny programutvikling i NRK. Flere redaksjoner skal nå utvikle konsepter i samarbeid med YouTube-nettverket Nordic Screens. Målet er å fenge de unge og bygge bro mellom sosiale medier og NRK sine egne plattformer.

Skjermbilde 2015-05-21 kl. 07.42.54

– Vi ser at mange nye talenter dukker opp på YouTube med nyskapende ideer, og uten at de har hatt hjelp av TV-folk. Dette tar vi nå på alvor, og har samlet en del youtubere til et eget humorprosjekt, sier Christina Rezk Resar, red. sjef i NRK Humor.

Hun vil ikke gå nærmere inn på hva prosjektet går ut på, ikke annet enn at de talentene dette gjelder allerede er plukket ut til å møte hverandre i flere samlinger i tiden fremover.

«Gaming» er et annet satsningsområde. To av Norges største youtubere innenfor spillunderholdning utvikler nå et gaming-prosjekt i samarbeid med NRK og Nordic Screens. De to, Noobwork og Forceisdown har store fanbaser i Norge og utlandet, og nå vil de satse sammen med kringkasteren og videonettverket.

– Vi har lenge vært på jakt etter et konsept, eller program, som «gamerne» der ute ikke vil gå glipp av. Nå tror vi at vi er på sporet av noe spennende, sier eksternsjef Petter Wallace i NRK.

Nordic Screens er et nytt medieselskap som spesialiserer seg på de unges medievaner generelt og YouTube spesielt. Selskapet ble etablert høsten 2014 av tidligere medarbeidere i TV 2s programavdeling, med program- og kanaldirektør Nils Ketil Andresen i spissen. Nordic Screens-nettverket består nå av 180 YouTube-kanaler med 880 000 abonnenter og en ukentlig trafikk på 1,5 millioner videovisninger.

– Dagens ungdom og unge voksne har vokst opp med internett, sosiale medier og smart-telefoner. De vet ikke om noe annet. Vi ser at medievanene er i kraftig endring. Det er veldig bra at medieselskapene nå begynner å ta dette på alvor, sier daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens.