Kulturminister Linda Helleland på besøk hos Nordic Screens: -Ungene vil ikke se på TV lengre

Samme dag som Kulturminister Linda Hofstad Helleland utlyste den nye TV 2-konsesjonen, brukte hun tid sammen med de nye innholdsskaperne på YouTube i Nordic Screens Studios i Nydalen.

– Det er faktisk ikke så lett å få ungene til å se på TV lengre, sa Kulturminister Helleland og delte av sin egen families erfaringer.  Ungdommen vil heller finne sin egen underholdning på mobilen og nettbrettet.
Hun kom til Nordic Screens for å møte 15 lovende youtuberne for å lære mer om hvordan de jobber, tenker og hvilke drømmer de har.  Kulturstatsråden var opptatt av de nye arbeidsplassene og den nye næringen som er i ferd med å bygge seg opp rundt i selvpubliseringsuniverset, og hvordan det politiske miljøet bør forholde seg til det.
 IMG_1542
Bildetekst:  Jonas Navarsete driver kanalen Average Jonas på YouTube, der han legger ut acapella sang – der han synger flerstemt med seg selv.  Han gjør opptak hos Nordic Screens i Nydalen, og Kulturminister Helleland fulgte interessert med.   Aftenposten junior-reporter Alba Maria Lid (10) og Karpar Teodor Andersen (11) følger med.  Foto: Nordic Screens
– Medieutviklingen skaper mange nye muligheter.  Denne uken passerte Alan Walker fra Fana magiske 1 million abonnenter på YouTube.  Men det er også utfordringer:  Hvordan skal vi for eksempel stimulere til produksjon mer godt innhold på norsk, og hvorfor er det ikke flere med journalistisk bakgrunn som prøver seg? spurte kanalansvarlig Ivar Steen-Johnsen i Nordic Screens.
Kulturministeren er selv aktiv i sosiale medier, og var fornøyd med at hun faktisk ledet på et par av youtuberne på Instagram.  Her er hennes post på Facebook fra besøket: “I dag har jeg besøkt et yrke som ikke fantes for 10 år siden – Youtuberne. De lager arbeidsplasser av det de elsker. Kreative og dyktige artister, komikere, gaming og talk show. Her møter jeg Baibai & Huginn 😃👌Fantastisk gjeng å besøke!”
IMG_1579
Bildetekst: Kulturminister Helleland med noen av youtuberne hun møtte onsdag hos Nordic Screens.  Fra venstre, bakerste rekke:  Maria Stavang, AKA Piateed, Jonas Lihaug Fredriksen og Henrik Hildre fra Baibai og Huginn og Flippklipp Stuido,  Vegard Nygård Valde, AKA Valde, Truls Valsgaard  AKA Truls,  Llloyd Achilla  (AKA Boombeach General),  Siri von Krogh (AKA Jordmor Siri),  Fra venstre første rekke:  Elias Rådlund, AKA Kimeplays,  Sondre Mathiesen og (sittende foran) Ronnie Mathiesen AKA SONDREogPAPZ, Kulturminister Linda Helleland og Aftenposten Junior-reporterne Alba Maria Lid (11) og Kaspar Teodor Andersen (10).  Foto:  Nordic Screens
 Hun snakket med «årets nykommer» fra Komiprisen, Maria Stavang fra Bergen, kjent på YouTube for humorkanalen Piateed.   Hun møtte Henrik Hildre og Jonas Lihaug Fredriksen (Baibai & Huginn), vinnere av «årets youtuber» på Gullsnutten, NRK3.  De driver sin egen gaming / humor-kanal og jobber i tillegg i NRK Super med YouTube-kanalen FlippKlipp Studio.  Truls Valsgaard viste statsråden sitt studio der han lager sender på kanalen Truls hver dag.    Lloyd Jason Arcilla AKA  Boottramp Boom Beach  (mobil gaming kanal)  og Kim Køste AKA Gutterommet  (humor / prat) – fortalte om sitt konsept.   Og statsråden var opptatt av sangeren  Jonas Navarsete  som driver YouTube-kanalen Average Jonas,  og studerer vokal ved Musikkhøgskolen.
 
Nordic Screens ble startet fra halvannet år siden av den tidligere ledelsen i TV 2s programavdleing med Nils Ketil Andresen i spissen.   Nettverket leverer nå over 30 millioner videovisninger i måneden  og har 65 kanaler med mer enn 10 000 abonnenter.
IMG_1535
Bildetekst: Kulturminister Helleland mnøtte komiker Maria Stavang med YouTube-kanalen Piateed i Nordic Screens studioer i Nydalen, og utvekslet antall følgere på sosiale medier.   Kulturministeren leder an på instagram, men ikke på YouTube.n  Foto:  Nordic Screens