Med Ellen og Bea til VidCon Europe i Amsterdam

OMG!  Det er Tyler Oakly!  Jeg kan ikke tro det!

Vi er med Ellen Aabol (16) og Beatriz Neves  (19)(BeasVerden) til Amsterdam.  For første gang er det VidCon i Europa.  Sjekk VidCon-følelsen her.

Festivalen og fenomenet har vokst seg gigantisk i Los Angeles med over 25 000 deltakere i fjor.  Det er åtte år siden Hank og John Green fra Vlogbrothers på YouTube startet konferansen.  I år skal VidCom ikke bare til Europa , men også til Australia.

Det magiske er at mange av de store stjernene på YouTube  (og andre plattformer) kommer for å møte sine følgere.  Samtidig får innholdsskaperne – store og små – møte hverandre, høre foredrag, utveksle Snap- og Facebook-adresser, ta bilder og lage videoer.

Og i nabolokalet får folk som Partner manager Marte Bruset Lunde og jeg, fylt på med inspirasjon og nye tips og råd.   Der møtes folk fra mange land som driver med innholdsmarkedsføring og talentutvikling i det nye medielandskapet.

 

Hva vi plukket opp på konferansen?   For eksempel disse tingene:

  • At YouTube snart kommer med nye muligheter for å gjøre mye mer i kommentarfeltene.  Det er interessant fordi kommentar-delen har vært litt “stiv” til nå sammenlignet med andre plattformer.  Det er logisk at YouTube gjør dette, siden det er varslet at båndene til  Google+ systemet skal løses opp.
  • Det kommer gradvis nye måter å tjene penger på også, men Norden står sjelden foran i køen når det gjelder utrullingen av dette.
  • At Analytics på YouTube skal bli mye mer tilpasset behovene til hver enkelt kanal.  Analytics er et godt statistikkverktøy, men YouTube jobber nå med å skape bedre måter å løfte frem det viktigste for den enkelte kanal frem slik at innholdsskaperen ikke må lete.
  • At YouTube nå tar på alvor å sikre at reklame ikke skal vises opp mot innhold som er truende, diskriminerende, hatefullt, eller innhold som oppfordrer til kriminalitet osv.  Umiddelbart skrur YouTube av all reklame på nye kanaler som har mindre enn 10 000 livstids visninger.  Samtidig ansetter de på fulltid flere mennekser som skal se på og vurdere innhold som blir innrapportert.
  • At YouTube Red mest sannsynlig blir rullet ut i Europa i løpet av 2017.   Red er abonnementstjenesten som gjør at du kan få et helt reklamefritt YouTube-produkt, og samtidig at du får tilgang til TV-programmer og serier (ofte med YouTube-stjerner) som er laget til betalingstjenesten.  Du får også streame musikk uten reklame.  Tjensten ble lansert i USA i oktober 2015, og er nå tilgjengelig i Australia, Korea, Mexico, New Zealand og USA.
  • At de første 24-48 timene etter at du har publisert din YouTube-video bestemmer hvor mange visninger videoen vil få totalt sett.  Det er veldig viktig at dine seere liker, kommenterer, deler, ser så mye av videoen som mulig osv.   YouTube måler alle disse tingene og ut fra dette blir liksom “skjebnen” til videoen til  en viss grad avgjort.  Hvis din video får god respons fra seerne de føreste timene etter publisering, så løftes videoen i fortsettelsen – og omvendt.
  • YouTube slutter nå å bruke merkelappen Multi Channel Network  (MCN), og vil fremover kalle selskaper som Nordic Screens for Entreprise Partners.