Ny veileder for reklame, produktplassering og spons på YouTube

Norske myndigheter har nå oppdatert reglene for merking av reklame-innhold på YouTube (Medietilsynet), Face, Insta, Snap osv. (Forbrukerombudet)

Det er viktig at både influencere, annonsører, mediebyråer og talentnettverk setter deg inn i dette.

Hovedregelen er at alt betalt innhold skal merkes så tydelig at seeren overhode ikke er i tvil.

Til dere som er selvpubliserere har jeg her forsøkt å oppsummere:

Først YouTube:  Det er tre typer videoer som skal merkes på tre forskjellige måter.  

  1.  Reklame:  Videoer som du har fått betalt for å lage  (eller har fått produktet gratis, eller til spesialpris), og der produktet er hovedfokuset i videoen.  Skal merkes med ordet “reklame” eller “annonse” tydelig og skriftlig i skjermbildet i begynnelsen av videoen + samme ord i tittel eller tidlig i beskrivelsen.
  2. Produktplassering:  Videoer der storien ikke handler om produktet, men der du har fått betalt for å vise et produkt i løpet av videoen  (som vel å merke ikke har hovedfokus i videoen). Det må ikke være link til nettbutikk, for da er det reklame.  Skal isåfall merkes tydelig med P produktplassering (som står i 4 sek) i begynnelsen og slutten av videoen. Også legge til i beskrivelsen hva det er produktplassering for, men uten link til nettbutikk.
  3. Sponsing:  Hvis du har fått støtte til å lage videoen, men den som gir støtte har INGEN PÅVIRKNING på hvordan du lager videoen.  Dette regnes ikke som reklame i Kringkastingsloven.  Skal merkes med “sponset av x” eller “takk til x” i begynnelsen eller slutten av videoen.  Kan i tillegg gjøres muntlig.

Så Facebook, Instagram, Snap, Twitter:

  1. Hva skal merkes?  ALT som du er betalt for å legge ut, gjelder også hvis du har lånt produkt, hvis du har fått noe gratis eller med store rabatter med forventning om at du skal poste.  Gjelder også konkurranser og givaways og markedsføring av egen nettbutikk, eller kolleksjon.
  2. Hvordan skal det merkes?  Ordet “reklame” eller “annonse” skal brukes på fremtredende plassering, slik at publikum ser det umiddelbart.  Det skal ikke være nødvendig å klikke “mer” eller scrolle.  Skriften skal være tydelig og stor nok.  Hvis det er en lenke til nettbutikk skal også lenken merkes med tydelig f.eks  “Reklame for xxx”
  3. Slik gjør du det i praksis:  På Instagram, du kan merke selve bildet ved å  skrive #reklame eller reklame.  Bruk også ordet reklame tidlig i teksten, det holder ikke at #reklame føres opp som en av mange hashtagger. Det holder ikke å tagge bildet med hvem du reklamerer for. På en blogg skal det stå øverst og stå tydelig ut.  På Facebookskal det stå først, altså åpne posten med “Rekame for XXX”.   Snap: Klar tekst “reklame” på bildet.   Hvis du foretrekker ordet “annonse” så kan det brukes isteden.

Forbrukerombudet og Medietilsynet kommer til å følge opp med kontroller. Det er ulovlig å bryte disse reglene, og du risikerer bøter ved ikke å gjøre det.

Her er Forbrukerombudets detaljerte nye veileder for postinger på Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Blogger osv.

Her er Medietilsynets veileder for YouTube.

I denne videoen gjennomgår jeg de nye reglene.