Utrolig effekt av “bumper” på 6 sekunder!

YouTube har lansert annonseformatet “bumper ad” på seks sekunder.  Facebook har forsket på det og sier at seks sekunder gir best effekt.  I USA lanserer TV-kanalen Fox Sports seks sekunders reklame på lineærkanalen.  Holder det med seks sekunder for deg?

Ingen gråter når 30-sekunders annonseformatet forsvinner fra YouTube om et par måneder. Vi er lei av å bli tvunget til å se lange annonser.  Men er du klar til å fortelle budskapet ditt i løpet av bare seks sekunder?

Aldri har uttrykk som “KORT OG GODT”,  “KOM TIL SAKEN” og “CUT THE CRAP” vært mer gyldig.  Skal du formidle noe viktig på kortere tid enn det tar for deg å lese denne setningen, så må du koke budskapet ned til det ene viktige.  Og du må la videoen fortelle historien.

– Seks sekunder er lenge nok til å fortelle noe stort, sier kommersiell direktør Martin Garfalk i Nordic Screens.  Han brenner for å hjelpe virksomheter med få produsert sine korte historier.

– Det er ikke nødvendig å fortelle en lang historie for å trigge følelser. Å ha rammer er faktisk bra for kreative prosesser og her er rammen kort tid, sier Garfalk.  Google har lagt ut bra informasjon om det nye formatet, og Nordic Screens kan hjelpe til med å sette det ut i livet.

Bumpers ble lansert i Norge i September 2016 og er raskt blitt en favoritt blant annonsørene. “True view”-formatet (der annonsen kan klikkes bort etter 5 sekunder) er fremdeles det mest populære, men bumpers er på full fart opp i popularitet. Kombinasjonen av dekning, bransjeledene målrettingsparametere hos Google og lav kostand, gjør at en eller et knippe av bumpers hører naturlig hjemme i annonsemixen i kampanjer.