YouTube skifter navn på betalingstjenesten Red og kaller den fra nå av YouTube Premium.  Samtidig øker prisen. Tjenesten gir deg et reklamefritt YouTube, gratis tilgang på eksklusive filmer og serier og den nye strømmetjensten YouTube Music.

Betalingstjenesten lanseres i Norge og 13  nye land i løpet av kort tid ifølge en melding fra selskapetFra før var YouTube Red i drift i USA, Australia, New Zealand, Mexico og Sør-Korea.  Utvidelsen nå består av Norge, Sverige, Danmark og Finland og store europeiske markeder som Storbritannia, Tyskland, Spania og Italia.  Tjenesten rulles også ut i Canada og i Russland og land som Irland og Sveits.

Med YouTube Music går YouTube til direkte angrep på  Spotify.  Appen og nettstedet styres av Google`s kunstig intelligens teknologi, og YouTube lover at det kommer til å bli  lettere enn noensinne å finne musikken du elsker.  YouTube byr på et stort og unikt bibliotek av konsertopptak, remixer, coversanger, liveopptak fra radio osv, i tillegg til de originale låtene og albumene.

YouTube Kids, derimot  tas nå ut av pakken og blir et frittstående produkt.  Barnesatsingen Kids har vært en del av Red siden lanseringen i USA for drøye to år siden.

Hva betyr lanseringen av YouTube Premium for brukere av YouTube?  Først og fremst: Du slipper all reklame på YouTube.  Du kan laste ned videoer fra YouTube og se dem offline når det passer deg.  Og du kan ta i bruk mobilapp og nettsted for den nye YouTube Music.   I tillegg får du tilgang gratis til filmer og serier, YouTube Originals, og selskapet lover også å utvide tilbudet av originalt innhold.

Foreløpig er det likevel lite som tyder på at satsingen på YouTube Originals kommer til å ligge i samme divisjon som f.eks. Netflix.

For YouTube-stjerner som får reklameinntekter fra  YouTube, betyr abonnementsordningen at det kommer en ny inntektskilde.   En andel av abonnementsinntektene som YouTube får  kommer til å bli fordelt på innholdsskaperne.  Det er seertiden på hver enkelt kanal og video som blir fordelingnøkkelen.

– Det er vanskelig å spå, men hvis Premium og Music blir like populært i Norge som Red har vært i USA, kan norske youtubere etterhvert hente kanskje 10-15 prosent av sin YouTube-inntekt fra den nye Premium-tjenesten, sier kanaldirektør Ivar Steen-Johnsen i Nordic Screens.

Han sier at reklamekapasiteten på YouTube fremdeles er mye større enn etterspørselen.  Derfor er det usannsynlig, i alle fall i det korte perspektivet, at prisene på reklame på YouTube vil gå opp som følge av de nye endringene.

 

Lykkes i den nye medieverden

Bestill foredrag fra en av våre influencere.

Les mer

Privacy Preference Center