Slik viser vi elever at det nytter å engasjere seg

Våren 2021 gjennomførte simpl et samarbeid med leveringstjenesten Helthjem. Helthjem ønsket å presentere sitt produkt og merkevare på en humoristisk måte.

Det begynner med deg plakat

En mer positiv mediehverdag for de unge

Mediehverdagen barn møter i dag er preget av mye dystre nyheter. Paraplyorganisasjonen Fundraising Norge ønsket derfor å skape et undervisningsopplegg som viser alt det bra som gjøres i arbeidet med å nå bærekraftsmålene. Fundraising Norge representerer 128 frivillige organisasjoner som hver dag jobber med ett eller flere bærekraftsmål.

Historiefortelling og refleksjon

“Det begynner med deg” viser elevene at engasjement nytter gjennom videoer og gode historier. Til nå er det laget seks undervisningsfilmer på mellom fire og seks minutter som tar opp forskjellige bærekraftsmål, og viser eksempler på hvordan norske non-profit-organisasjoner jobber for å møte disse utfordringene. Noen av eksemplene som vises i videoene er fra arbeid i Norge, og noen er fra arbeid norske organisasjoner bidrar med i fjerntliggende, fattigere land.

Filmene har barn som programledere, og gir et godt utgangspunkt for refleksjon, klassediskusjon og videre oppgaver etterpå om FNs bærekraftsmål, tilpasset det nye tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, til bruk på 5. – 7. trinn på barneskolen. Pilotprosjektet fikk støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.

Vi gjør bærekraftsundervisningen lettere for lærerne

Bærekraftig utvikling er ett av de tre store tverrfaglige temaene i skolen, og vil vil gjøre det lettere for lærerne å undervise om temaet. “Det begynner med deg” gir derfor konkrete innganger, praktiske elevoppgaver og forslag til hvordan lærerne kan gjøre dette til sine egne opplegg.

Det kan jobbes med opplegget selvstendig i enkeltfag, flerfaglig eller tverrfaglig. Med utgangspunkt i Gandhis berømte sitat «Be the change you want in the world», ønsker vi gjennom det tverrfaglige opplegget å styrke elevenes forståelse av at alle kan bidra til den fremtiden vi skal leve i. Kjernebudskapet er at alle ikke kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

Andre *caser*

Her finner du et utvalg prosjekter vi er stolte av å ha produsert.

Sexy Fun Facts

Skolerom

Sexflix.no og Sexy Fun Facts: Endelig moderne seksualitetsundervisning

Sexflix.no er en portal som samler engasjerende og informativt videoinnhold om seksualundervisning på ett sted. Sexy Fun Facts er serien som lanserer portalen og går foran som et godt eksempel på moderne seksualitetsundervisning.

Se hele casen

Min M plakat

Norske kvinners sanitetsforening

Min M: Vi bryter ned tabuer om jentehelse og mensen

Kvinnehelse og mensen må snakkes mer om! Min M er en kul og lærerik serie hvor kjente jenter deler rått og ærlig om sin mensenhistorie. I 2022 ble prosjektet nominert til den gjeve Helseprisen.

Se hele casen

Toxic plakat

ROS

Toxic: Vi lagde Europas første dramaserie på TikTok

Målgruppen digger drama. Og målgruppen digger TikTok. Så vi puttet klassiske TV-grep inn i en utradisjonell kanal. Og det funker! Over en million unge har fått med seg det livsviktige budskapet.

Se hele casen

Call to action som *(henviser)* til [kontakt] av noe slag

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis (viverra) ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.