Truls mot naturen

Hvordan inspirere de unge til å oppleve naturen?

Slik fikk vi unge opp av sofaen og ut i naturen.

Kunde:

Bakgrunn

DNT Ung er Norges største friluftsorganisasjon for ungdom og har rundt 45 000 medlemmer i alderen 13-26. DNT Ung ønsker å være en organisasjon hvor alle er velkommen og hvor alle kan finne et tilbud som passer for dem. Mange unge i dag spiller data- og TV-spill og DNT ønsket å nå ut til en ny målgruppe og vise bredden av aktiviteter du kan være med på gjennom DNT, og for å vise at friluftsliv er for alle. Men hvordan skal man få unge mennesker som ikke har noe forhold til friluftslivet ut i naturen? Svaret ble å la gameren Truls bli utfordret i friluftslivet av lederen for DNT Ung. Nordic Screens stod for produksjonen da Truls ble sendt rundt i landet for å få teste alt friluftslivet og DNT Ung har å by på.

Løsning

Truls er gameren som aldri hadde satt opp et telt eller gått noe særlig i fjellet. Sammen med lederen for DNT Ung, Stig Øystein Schmidt, tok vi Truls med på en reise med utfordringer som kart og kompass, hvordan sette opp telt, padling, klatring og mye mer. For hver aktivitet Truls klarte å gjennomføre ble Stig Øystein utsatt for en straff, i ekte YouTube-stil.

Resultater

Gjennom 8 episoder ble Truls utfordret. Videoene ble publisert på Truls sin YouTubekanal og straffene og ekstramateriale ble publisert på DNT Ung sin YouTubekanal. Serien ble også spredt på Facebook, Snapchat og Instagram. 8. desember 2016 vant Truls mot Naturen førsteplassen i European Excellence Awards i kategorien Online Video Channel. DNT Ung hadde også en økning i medlemstall på 13,4 % i løpet av kampanjeperioden.

450 000

visninger

13,4 %

økning i medlemstall

Barnas valg

62 000 barn til urnene i stor demokrati-satsing

Les mer
Case image 1739