TV-aksjonen 2018

Mindre alene sammen

Hvordan skaffe flere unge mennesker som bøssebærere?

Kunde: TV-aksjonen NRK

Bakgrunn

I samarbeid med Trigger fikk vi lage to kampanjer rettet mot unge for årets TV-aksjon. I tillegg til å gjennomføre en skoleturné, ønsket vi å skape engasjement på Instagram. Vi lot derfor outsideren Per overta Insta-storyen til 15 forskjellige influencere – uten noe forvarsel til følgerne.

Løsning

Sammen med Trigger dro vi til Bodø for å filme en rekke korte snutter av Per, som var hovedprofil for årets kampanje. Vi valgte deretter ut 12 snutter, som vi satte sammen til en historiefortelling som skulle vise hans hverdagsliv, og også dra paralleller til kampanjefilmen laget av Trigger.

Influencerne fikk tilsendt disse og, uten å varsle sine følgere om det, publiserte alle de samme snuttene til samme tider i løpet av dagen. Alle avsluttet dagen med å »ta tilbake» profilen sin, forklare hva stuntet gikk ut på, og legge til egne personlige oppfordringer om å bli bøssebærere og støtte opp om TV-aksjonen.

Resultater

Takeoveren skapte mye engasjement både på Instagram, Jodel og Snapchat. Det kom meldinger fra følgere som lurte på om profilene var hacket, og mange som sendte gode ord om budskapet etter at plottet var «avslørt». Per gjorde en nydelig jobb. Vi håper stuntet førte til at flere i den unge målgruppen også relaterte til de andre delene av kampanjen – både kampanjefilm, boards og annet.

144 370

visninger på takeoveren

64 000

visninger på skoleturnéen

Barnas valg

62 000 barn til urnene i stor demokrati-satsing

Les mer
Case image 1739