Content marketing
Content marketing er en effektiv måte å skape en sterk merkevare og øke salgsinntektene. Dette er noe av det Nordic Screens kan hjelpe din bedrift med.
Forskjellige former for content marketing blir stadig mer utbredt, og i 2018 svarte 91 prosent av respondentene i en undersøkelse utført av Content Marketing Institute (CMI) at de brukte innholdsmarkedsføring som en del av sin markedsføringsstrategi.
Hvis du har lyst til å benytte deg av Content Marketing for å tiltrekke deg flere potensielle kunder og skape mer oppmerksomhet rundt din merkevare, kan vi i Nordic Screens hjelpe deg.
Vi har lang erfaring med Content Marketing, og har spesielt mye kunnskap om hvordan man treffer de unge målgruppene ved hjelp av engasjerende videoer og kampanjer på sosiale medier. Vi skaper verdifullt innhold som målgruppen ønsker å se, på de plattformene de befinner seg.
Men hva er egentlig content marketing, og hvorfor har det blitt så populært? Det skal vi gå nærmere inn på her.
Forskjellige former for content marketing
Content marketing er en form for digital markedsføring som går ut på å produsere og spre innhold som appellerer til bedriftens målgruppe. Dette er ikke noe nytt – faktisk lanserte traktorprodusenten John Deere et magasin for bønder allerede i 1895!
Content marketing kommer i mange forskjellige former, og kan for eksempel bestå av:
- Blogginnlegg
- Artikler
- Videoer
- Omtaler på podkaster
- Innlegg på sosiale medier
- En kampanje
- Et kundemagasin
- Et nyhetsbrev
Hva skiller content marketing fra tradisjonell reklame?
Noen ganger kan det være vanskelig å skille content marketing fra tradisjonell reklame, men en av de største forskjellene er hvordan innholdet presenteres overfor mottakeren.
Tradisjonell reklame kommer ofte i form av annonser eller TV-reklame som man stadig vekk ser eller blir påminnet på uansett om man vil eller ikke.
Et eksempel er McDonalds sine svært synlige reklameplakater som henger over byer verden over og minner deg på burgeren du ikke engang visste at du ville ha.
Content marketing er en mer diskret form for markedsføring som ikke føles like påtrengende. God innholdsmarkedsføring har som mål å informere, underholde og inspirere mottakerne. Denne formen for innhold er det ofte mottakeren selv som velger å oppsøke.
Bedrifter som benytter seg av innholdsmarkedsføring ønsker selvfølgelig også å tiltrekke seg kunder og selge produkter, men fremgangsmåten er mindre påtrengende og ofte mer troverdig.
Som forfatteren Robert Rose tidligere har uttalt: «Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at du faktisk er en.»
Hvorfor er content marketing så effektivt?
De siste årene har podkast blitt et overraskende populært medium hvor annonsører har fått kjente personer og influencere til å promotere produktene deres.
Dette er en målrettet måte å benytte seg av content marketing på, fordi programlederne av podkasten og lytterne deres ofte er i målgruppen annonsøren ønsker å nå. Programlederne viser ofte til spesifikke situasjoner hvor de har brukt produktet, og forteller om det på en troverdig måte.
Dette er et eksempel på hvorfor content marketing er så effektivt. God innholdsmarkedsføring retter seg mot én spesiell målgruppe og inspirerer dem til å bli nysgjerrige på produktet, istedenfor å presse det på dem.
Content marketing kan også sies å være en mer langvarig strategi enn tradisjonell reklame. Denne typen markedsføring har ikke bare som mål å få kunden til å kjøpe et produkt, men også bygge tillit og lojalitet blant kundene.
Influencer marketing – en økende trend
Å bruke kjente personer til å fremme produktene sine er ikke noe nytt, men de siste årene har influencer marketing blitt en økende trend innenfor digital markedsføring.
Influencerne kan promotere produkter gjennom innlegg på sosiale medier, blogginnlegg, i videoer eller (som tidligere nevnt) gjennom en podkast.
Selv om annonsørene også her benytter seg av kjente personer som mange ser opp til, er influencer marketing ganske annerledes enn for eksempel TV-reklamene hvor George Clooney reklamerer for kaffe fra Nespresso.
I disse reklamene får man en følelse av at Nespresso må være verdens mest eksklusive og sofistikerte kaffe – den er jo tross alt god nok for George Clooney.
Hvorfor influencer marketing fungerer
Influencere som promoterer et produkt kan imidlertid virke mer relaterbare enn store Hollywood-kjendiser. De deler mer av privatlivet sitt, og kommuniserer ofte med følgerne sine som om de var venner. Det er én av grunnene til at denne typen markedsføring fungerer.
Som Hubspot skriver: «Influencer marketing fungerer fordi den bruker taktikker som omtale, anbefalinger og sosiale bevis (…) Kunder stoler mer på venner og mennesker de beundrer mer enn bedriften som selger produktet».
Et eksempel på dette er influenceren Kristiane Aateigen, som er tilknyttet Nordic Screens. Hun har en svært lojal følgerskare, og deler jevnlig innlegg som føles nyttig og inspirerende for følgerne.
I 2020 laget Kristiane en guide om pensjon i samarbeid med Gjensidige. Selv om pensjon kanskje ikke er det unge mennesker bryr seg mest om, klarte Kristiane å engasjere følgerne sine ved å fortelle om pensjon på en enkel og informativ måte. Kristianes poster om pensjon nådde ut til nærmere 40.000 mennesker.
Fordeler ved Content Marketing
Allerede i 1996 publiserte Microsoft-grunnleggeren Bill Gates en artikkel som het «Content is King». I artikkelen påpekte han noen av grunnene til at godt innhold var nøkkelen til å lykkes med markedsføring i fremtiden.
Han skrev blant annet at innhold var en måte å nå et stort publikum på en kostnadseffektiv måte. Videre skrev han at alle bedrifter kunne benytte seg av innhold på internett – ingen bedrifter er for små.
Dette er bare noen av fordelene ved innholdsmarkedsføring, som fortsatt gjelder den dag i dag. Content marketing er en lønnsom og langsiktig måte å nå ut til målgruppen din på. Med videoer, artikler eller innlegg på sosiale medier skaper du et «bibliotek» som vekker interesse både blant nye og gamle kunder.
Godt innhold trekker også flere potensielle kunder til nettsidene dine, og det blir lettere å rangere høyt i Google. Innholdsmarkedsføring er med andre ord en måte å skape langvarige resultater på.
Publisering og deling av innhold
Content Marketing handler ikke bare om å produsere og publisere kvalitetsinnhold, men også om å spre innholdet på sosiale medier.
Har du noen gang lest en god artikkel eller sett en nyttig video som ikke har skapt engasjement i form av likes eller delinger? Dette kan være fordi det ikke har blitt lagt nok innsats inn i å dele innholdet i de rette kanalene.
Ved å samarbeide med et mediehus som Nordic Screens, kan din bedrift få hjelp med hele prosessen med å produsere, publisere og promotere innhold slik at dere får et optimalt resultat. Vi jobber effektivt, kreativt og i tett dialog med våre kunder.
Dette er Nordic Screens
Nordic Screens er et mediehus som spesialiserer seg på å nå unge målgrupper. Vi skaper engasjerende kvalitetsinnhold i form av videoer, artikler, kampanjer på sosiale medier og podkaster.
Vi kan hjelpe deg med å nå ut til unge målgrupper ved hjelp av gode historier, konseptutvikling og dyktige profiler som er troverdige i alt de gjør.
Våre konsepter
I tillegg til å skape innhold på vegne av våre kunder, driver vi YouTube-kanalen Simpl, som er en underholdningskanal med kjente profiler fra TV og sosiale medier. Her kan man følge med på flere underholdende konsepter.
Ta kontakt med oss hvis du ønsker synlighet på vår YouTube-kanal. Vi tilbyr produktplassering, logosynlighet og egne reklamebrudd presentert av profilene.
Parodiduellen
I Parodiduellen får programleder Hasse Hope besøk av noen av Norges fremste komikere og parodikere. Sammen parodierer de kjendiser som Anne Lindmo, Christiano Ronaldo og Eivind Hellstrøm. Resultatet er en rekke morsomme, imponerende og underholdende parodier.
Hva tenker du om?
I «Hva tenker du om?» spør vi komikere, skuespillere og influencere hva de mener om aktuelle temaer. Her kan du se hva profiler som Martha Leivestad, Kristin Jess Rodin og Abubakar «Abu» Hussain tenker om alt fra når pandemien er over til hva som er en god lønn. Dette er en tidløs serie som kan handle om både alvorlige og lettbeinte temaer.
Personlighetstest
Ser vennene dine på deg på samme måte som du gjør med deg selv? Dette prøver vi å komme til bunns i med serien Personlighetstest. Her møtes to gode venner etter å ha utført en personlighetstest. I episodene må de ta testen på nytt, men denne gangen på vegne av vennen sin. I serien får vi høre private og morsomme historier om vennskapene, og vi får et innblikk i hvor godt de egentlig kjenner hverandre.
Vi hjelper deg med content marketing
Trenger din bedrift hjelp med å skape kvalitetsinnhold? Nordic Screens har lang erfaring med planlegging og produksjon av innhold som underholder og engasjerer. Vi samarbeider med kjente influencere og YouTubere som appellerer til de unge målgruppene.
Vi holder oss alltid oppdaterte og følger målgruppens brukervaner, enten det er på YouTube, TikTok, Instagram eller Snapchat. Når du samarbeider med oss, kan du være trygg på at din merkevare representeres på en kreativ og troverdig måte.
Vi kan hjelpe din bedrift med å formidle deres budskap – enten det er gjennom videoer, kampanjer på sosiale medier eller lignende.
Ta gjerne kontakt med oss dersom du lurer på hvordan vi kan hjelpe din bedrift med content marketing. Vi gleder oss til å høre fra deg!
Ønsker du å vite hvordan vi kan hjelpe deg? Send oss gjerne en melding!
Vi tilbyr følgende tjenester:
- Content Marketing
- Digital læring
- Innholdsproduksjon
- Videoproduksjon
- Konseptutvikling
- Youtube-produksjon