– Det var skikkelig, skikkelig gøy å være ordfører på liksom, sier youtuber Nellie Krogstad.  Hun møtte den ordentlige ordføreren i Notodden, Gry Bløchlinger og fulgte henne en hel dag  i forbindelse med TaValget 2019.

Mange kjente fjes fra YouTube, Instagram og Snapchat deltar i aksjonen TaValget, som er drevet av Nordic Screens med støtte fra Valgdirektoratet.

– Norge er todelt når det gjelder mediebruk.  De eldre står i en felles «oppmerksomhetsstrøm» der de ser og påvirkes av nyheter, politikk og debatt gjennom TV og aviser.  De unge får grovt sett ikke med seg det samme bildet.  Ta Valget-aksjonen skjærer gjennom og sørger for at mange unge som ellers ikke ville hatt noe engasjement for valget vil få det, sier fagdirektør Ivar Steen-Johnsen i Nordic Screens.

Målet er å nå frem til første- og andregangsvelgerne og oppfordre til å bruke stemmeretten – og veldig gjerne bruke muligheten til å forhåndsstemme.

-Det som er nytt siden forrige Ta Valget-kampanje er at vi ser at talentene sprer seg utover flere kanaler og plattformer enn før. Stories på instagram er i dag mye mer aktuelt enn hashtags, og en youtuber i 2017 er i 2019 typisk aktiv flere steder på én gang; på youtube, instagram, facebook og i podcast . I år har vi derfor fokusert på å publisere prosjektet der publikummet befinner seg – derfor er det blant annet nytt av året at Ta Valget er representert i podcasten”skitshowet” av Anna og Erica, sier prosjektleder Camilla Kierulf Jørgensen i Nordic Screens.

Se flere videoer fra aksjonen i forbindelse med kommune- og fylkestingsvalget 2019 her

Se hvordan det gikk i 2017:

Valgdeltakelsen blant unge gikk opp: «Ta valget»-aksjonen ser ut til å hatt god effekt

Noen av navnene som er med i aksjonen i 2019 er i tillegg til Nellie Krokstad , profilene Maria «Piateed» Stavang, Kim Køste, Ragny, Martin «Multiguru» Belgen Isaksen, Snillegucci, Kristine Bremnes, Lena Redmo, Trine Weydahl, Karoline Habberstad, Kattekryp, Anna og Erica, Kristin & Dennis og Sofie Frøysaa.

De unge profilene legger ut video, story, eller post på sine egne kanaler slik at det tilsammen legges ut minst en gang om dagen hver dag den siste måneden før selve valgdagen 9.september.

Samfunnsansvar står sentralt i mange av prosjektene fra Nordic Screens.

For Redd Barna produserer Nordic Screens «Barnas Valg» som inviterer alle barn i Norge mellom 5. og 10.klasse til å lære om demokrati og stemme på barnasvalg.no.

For Innsamlingsrådet er Nordic Screens aktive i forbindelse med den årlige Giving Tuesday-aksjonen.

Sammen med PURE lanserer Nordic Screens kanalen PURPOSE 17, den første nordiske bærekraftkanalen på YouTube.  Nordic Screens driver også barne- og familiekanalen Nordic Family som gir norske familier interessant,læreriktog morsomt innhold på norsk på YouTube.

Nordic Screens er også kjent som initiativtaker og produsent for NRK P3s årlige kåringen av den beste unge videoskaperen på YouTube og sosiale medier, Gullsnutten.

 

 

 

 

 

Lykkes i den nye medieverden

Bestill foredrag fra en av våre influencere.

Les mer

Privacy Preference Center