YouTube og Google har godtatt en bot på 170 millioner dollar (1,5 milliarder kroner) for brudd på den amerikanske loven om beskyttelse av barns personopplysninger online (COPPA).

Som del av en avtale med Generaladvokaten i New York og den amerikanske handelskommisjonen (FTC), har YouTube også sagt ja til å fjerne personlig rettede annonser mot barn over hele verden.  Les hva sjefen i YouTube Susan Wojcicky skriver om endringene på plattformenSe video fra FTCs pressekonferanse.

–  Vi synes det er bra med en innskjerping på dette feltet.  Vår egen barne- og familiekanal Nordic Family på YouTube har hele tiden vært uten annonser.  Nå blir det slik over hele verden. Kanaler med innhold for barn vil ikke kunne tjene penger på målrettede annonser, sier fagdirektør Ivar Steen-Johnsen i Nordic Screens.

YouTube og Google straffes her for å ha samlet inn personopplysninger om barn og brukt det i salg av personrettede annonser.  Størrelsen på boten er 30 ganger større enn noen bot for overtredelser av COPPA noensinne og tre ganger større den største boten som Google er idømt for misbruk av persondata.

Fra a 2020 kommer YouTube til å spørre alle som laster opp video til plattformen om innholdet de vil publisere er rettet mot barn.  Hvis svaret er ja, så kommer det ikke annonser på innholdet.  Hvis svaret er nei, men at innholdet likevel er rettet mot barn, så risikerer opplaster i verste fall å bli kastet av plattformen, sier Steen-Johnsen.

Lykkes i den nye medieverden

Bestill foredrag fra en av våre influencere.

Les mer

Privacy Preference Center